dilluns, 16 de maig del 2011

ORIENTACIÓ ACADÈMICA ALUMNES DE 4t ESO

Amb els alumnes de 4t estem ja a la recta final del procés d’orientació educativa per aquesta etapa. A hores d’ara tots els alumnes ja estan preinscrits o en procés de fer-ho als ensenyaments post obligatoris de la seva elecció. Ha estat un treball que el departament de psicopedagogia ha fet des de principi de curs i ha inclòs tot tipus de xerrades, sortides i tutories dirigides únicament i exclusivament a l’orientació dels alumnes en l’elecció del seu itinerari acadèmic.
Ara les úniques preocupacions dels alumnes són recuperar aquelles assignatures que tenen encara pendents de superar i centrar-se en el treball de recerca. Els que han estat constants durant tot el curs reconeixent que han pogut superar el curs sense massa dificultats i per tots aquells que no han estat tan constants o tenen més dificultats ara comença un període complicat on molts es juguen graduar-se, repetir o anar a fer un PQPI.

És un moment important i ells ho saben, per això també es tan important el treball previ que s’ha fet tot l’any per ajudar-los en el procés i per prendre una decisió de cara al futur.

EL TREBALL AMB LA MARIA

El treball que faig amb la Maria em fa sentir feliç, feliç a cada petita cosa que ella descobreix a cada cosa que ella domina... o sembla que domina. El proper dia que ens tornem a veure sembla que anem al punt de partida, que tornem enrere i tornem a fer aquelles coses que ja em fet de nou una vegada i un altre. La Maria és molt treballadora i no es cansa mai de repetir les coses una vegada i un altra. Sovint és ella la que fa propostes de treball. Seguim un dossier amb problemes de la vida quotidiana, treballem aquest dossier d’adaptació de matemàtiques fent dibuixos de tot, representant les situacions, amb diners de joguina, jo alguns cops sóc la compradora d’altre la venedora... Anem fent els problemes, uns costen més, d’altres menys però el que és una evidència és que la Maria no té capacitat d’abstracció o aquesta és molt reduïda.

No detecta evidències o incoherències en càlculs bàsics i aquesta limitació és la que més preocupa la nena que té dificultats quan ha d’anar a comprar, per exemple una bossa de pipes. Sovint s’encaparra i es sent frustrada quan no troba la solució a un problema i, si finalment l’ajudo a trobar la resposta desconfia del que jo li dic i es torna a encaparrar en la seva primera proposta. Llavors és quan ella m’explica el problema a m’intenta convèncer.

Ella és conscient de les seves limitacions, és conscient quan alguns companys (per sort són els menys) riuen d’ella... no li agrada ser diferent i aquest també és un aspecte, que malgrat no ser de l’àrea de matemàtiques intento treballar amb ella entre problema i problema. Haver obert una via de comunicació tan sincera amb la nena ha estat per mi gratificant i alhora, enriquidor.


SEGUIMENT DE LA SÒNIA

Amb la Sònia continuem en la mateixa línea que des d’un bon principi, la nena està perfectament integrada al ritme del centre. La família continua mostrant el mateix interès que el primer dia i ara només queda decidir que es fa el proper curs. La nena està a 4t però, com ja vaig explicar, el nivell educatiu del país d’origen no es correspon amb el d’aquí i per tan el més probable, malgrat la bona integració que ha tingut la nena, la diferència de nivell i la dificultat afegida de l’aprenentatge del català, quasi de segur ens indiquen que haurà de repetir 4t.

COMPRENSIÓ LECTORA AMB EN JEP

Finalment amb en Jep estem treballant, sobretot i bàsicament la comprensió lectora, per més i més que llegíem no ens en sortíem amb l’imperi Romà, la cultura clàssica...

Els reforços a l’àrea d’història, en les primeres sessions varen ser un desastre i el noi la única cosa que volia era que el temps passes el més ràpid possible. Només intentava excuses per “fugir” i la veritat és que les sessions no tenien cap sentit, el nen no entenia res i jo tenia la sensació de perdre el temps sense poder-lo ajudar.

Vam fer un canvi d’estratègia per centrar-nos en la comprensió abans que en la historia i vam començar a treballar amb suport TIC. Les eines que utilitzem són las de la pàgina http://www.xtec.es/aulanet/ud/catala/textos/aprenentatge1.htm i de moment aquesta és la tasca principal. Des del moment que canvio la metodologia el nen es mostra més receptiu i les sessions prenen sentit i s’afegeix valor al moment que compartim durant el reforç.