dilluns, 18 d’abril del 2011

ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL AMB ELS ALUMNES DE 4T ESO

Dins l’espai de tutoria de grup participo junt amb la meva tutora, a les sessions d’orientació acadèmica i professionals pels alumnes de 4t de la ESO.

Els alumnes han rebut xerrades, han participat a l’espai Barcelona Activa d’una jornada d’orientació en la que han pogut realitzar diferents tests per tal de fer-se el propi perfil professional, han rebut assessorament des de l’espai de joves del municipi i a través de la regidoria de joventut. Després d’aquest procés i a partir de xerrades setmanals amb la tutora han anat dibuixant el seu itinerari personal. A hores d’ara ja tots els alumnes tenen clar quina serà la seva trajectòria acadèmica i professional, malgrat aquesta pugui patir alguns canvis en un futur.

L’assessorament durant 4t de la ESO és bàsic i imprescindible per tal de poder guiar els joves en l’elecció d’un itinerari i que puguin fer una bona tria entre el gran ventall d’oportunitats que el sistema educatiu post obligatori els hi ofereix.

REFORMULACIÓ NECESSITATS I OBJECTIUS AMB LA SÒNIA

Des del dia de l’entrevista amb la Sònia (nom fictici) i la seva mare que varem pensar, tant la meva tutora com jo que la incorporació de la nena seria un èxit. La mare es mostrava molt interessada en la formació de la seva filla i la nena també estava molt predisposada a incorporar-se el més aviat possible.

Es va tenir en compte però que la nena repetiria 4t de la ESO ja que es va incorporar a aquest nivell aquest mes de març. S’ha de tenir en compte que el nivell del país d’origen no es correspon al nivell a Catalunya per 4t de la ESO. A més hi hem d’afegir l’aprenentatge del català. Amb tot tan la mare com la nena es mostraven molt satisfetes amb el començament de les classes i predisposades a repetir 4t per tal que la nena pugui assolir amb èxit els objectius de l’etapa i obtenir el graduat en secundària.

De moment no es requereix cap intervenció específica amb la nena.

REFORMULACIÓ NECESSITATS I OBJECTIUS AMB EN BLAI

Amb en Blai podem continuar en línea en que estàvem ja que ell mateix sap quines coses necessita i les demana. Per tant continuarem fent reforç de la mateixa manera que ho fèiem reforçant, això sí, en aquelles matèries en que hagi tingut més dificultats a partir de les notes de la segona avaluació.

A més del reforç i sempre que puc intento apuntar-li com n’és d’important fer una formació en acabar la ESO, li explico, així com qui no vol la cosa, la quantitat de cicles que existeixen i el gran ventall on triar. De la mateixa manera intento que entengui que no pot centralitzar les seves expectatives només en una possibilitat laboral i que ara estem vivint una gran incertesa econòmica i financera i no hi ha res segur. Potser així, mica en mica fins que arribi a 4t de la ESO estarà preparat per escollir un camí professional que s’ajusti a les seves necessitats.

REFORMULACIÓ NECESSITATS I OBJECTIUS AMB EN JEP

Amb en Jep continuo reforçant la comprensió lectora dins l’assignatura de geografia i història.

Les primeres sessions i seguint les instruccions de la professora de geografia i història vaig reforçar en Jep en els temes del seu quadern per la diversitat en l’àrea de geografia i història. Estàvem en el punt de les cultures gregues i romanes, l’imperi romà i la caiguda d’aquest. En Jep es mostra en tot moment en silencia i atén les meves instruccions però no entén el que llegeix i més tenint en compte que el tema al nen li queda una mica lluny i li costa entendre el perquè del que ha d’estudiar.

En un moment donat, i extrapolant una situació del llibre de text a la nostra actualitat me’n adono que el nen no té noció d’on es troba ell dins el món, no sap situar el lloc on viu dins un mapa de la península ibèrica i no coneix la capital d’Espanya malgrat li ofereixo pistes per trobar la resposta. Tampoc sap distingir entre un país, una ciutat o un continent ni coneix el nom del mar on es banya cada estiu a la Costa Brava.

Em preocupa aquesta situació i dedueixo que no és només fruit de la seva dislèxia si no que darrera de tot això hi ha certes mancances a nivell familiar que provoquen aquest retard en coneixements bàsics i que s’assoleixen com aquell que diu passejant amb els pares pel carrer.

Decideixo treballar amb ell a nivell d’actualitat, vull d’aquesta manera aconseguir que en Jep es situï dins el món, entengui una mica com funciona el món i tingui una certa noció del lloc que ocupa físicament en el món, conegui els continents i sigui capaç de delimitar-los mínimament.

Penso que a més dels temes d’història en Jep ha de començar a entendre el seu món, el que li és més directe, el que li toca de més a prop.

REFORMULACIÓ NECESSITATS I OBJECTIUS AMB LA MARIA

Amb la Maria seguim treballant en l’àrea de matemàtiques exercicis que jo mateixa li preparo i en materials que la professora de matemàtiques li demana.

La Maria es mostra molt oberta i xerraire, la nostra relació és molt agradable. Sorgeixen molts moments en que aprofito per fer una pausa en la feina i també esbrinar una mica dins els pensaments de la nena, les seves emocions, les seves inquietuds i sobretot les seves pors ara que veu la possibilitat que la traslladin a un altre centre on hi ha USEE.

A petició de la mateixa Maria quan expressa que la seva preocupació és anar a comprar una bossa de pipes i no aclarir-se amb els diners decideixo preparar-li una unitat didàctica. El material que utilitzaré serà d’ús quotidià per tal que la nena assoleixi certa independència amb els diners de butxaca i sigui capaç de pagar i comprovar els canvis sense problemes i amb certa agilitat.

En quan a la matèria seguirem reforçant el plantejament dels problemes, decidir quines són les operacions a realitzar i a cercar la resposta.

A hores d’ara no se si podrem assolir la multiplicació i la divisió de les qual coneix la mecànica però no entén l’aplicació.

SITUACIÓ INICIAL D’EN BLAI

Coneixement, anàlisi i diagnòstic de la situació inicial

En Blai (nom fictici) és un nen de 2n d’ESO al que se li està donant reforç per tal de poder equiparar el seu nivell amb la resta de companys d’aula i ajudar-lo a superar les seves dificultats d’aprenentatge.

En Blai presenta retard mental que li comporta problemes d’aprenentatge en totes les matèries amb una pobre comprensió lectora i una expressió tan oral com escrita que no es correspon a un nen de la seva edat. Com en el cas d’en Jep, en Blai no té assolides les habilitats i destreses que es suposen per un alumne de 2n de la ESO.

En Blai mostra poc interès per tot el que té relació amb el món acadèmic i expressa que la seva prioritat és acabar com abans millor els seus estudis per tal de poder anar a treballar amb el seu pare a l’empresa on aquest treballa. Les seves aspiracions en tot cas es centren únicament i exclusivament en aquesta possibilitat de treballar dins l’empresa on treballa el pare i no contempla altres possibilitats.

Amb en Blai anem treballant en allò que té més dificultat i ell mateix expressa que és el més important en aquell moment o que l’interessa més de treballar ja sigui per la proximitat d’entregar un tema o per la proximitat d’una prova de coneixement.

La seva actitud amb mi és molt positiva i es mostra satisfet que treballem junts. Malgrat les seves limitacions, si ell volgués, podria treballar més i millor.