dijous, 19 de maig del 2011

DAFO EN RELACIÓ A LA IMPLANTACIÓ DEL PLA DE TREBALL EN EL CENTRE DE PRÀCTIQUES

Primer m’agradaria fer-vos cinc cèntims del centre de pràctiques on desenvolupo el pla de treball d’aquest Pràcticum II.
El centre és un institut de secundària ubicat en una població a uns 30 quilòmetres de Barcelona i amb una població de  7.000 habitants.

A l’institut s’imparteix de primer a quart de la ESO i consta de dues línies. Quant els nois arriben a quart han de marxar a d’altres poblacions si volen continuar fent batxillerat o cicles formatius.

La meva intervenció es centra en:

  • L’adaptació de tot el material en l’àrea de matemàtiques a una alumna de 1r de la ESO amb retard mental sever.
  • Seguiment de l’adaptació d’una nena boliviana nouvinguda que s’adapta tardanament a 4t de la ESO.
  • Atenció individualitzada i reforç a un alumne amb dislèxia i un altre amb retard mental lleuger.
FACTORS INTERNS:

DEBILITATS:

=  El departament de psicopedagogia compta amb dues professionals que donada la tipologia de centre es troben sovint saturades de feina.

=  El centre no compta amb aula USEE per la qual cosa tots els alumnes assisteixen a l’aula ordinària amb la dificultat que això origina al docent per fer atenció a la diversitat.

=  És un centre petit i la ràtio de professors per alumnes és molt baixa.

=  Donades les característiques de centre petit hi ha força dificultats per fer desdoblaments amb els grups.

=  Els docents del centre presenten formes molt diferenciades a l’hora de fer front o tractar la diversitat.

=  Els alumnes de secundària no tenen el referent dels alumnes de batxillerat on emmirallar-se.

FORTALESES:

C  Es tracta d’un centre de nova creació per tan totes les infraestructures són modernes i adaptades a les necessitats d’un centre d’aquestes característiques.

C  Claustre cohesionat amb un treball basat en la cooperació i el consens.

C  Centre amb pocs alumnes, tots es coneixen és com una gran família.

C  Estreta col·laboració amb la persona professional de l’EAP.

C  Estreta col·laboració amb el serveis socials de l’ajuntament per el seguiment dels casos particulars a nivell social.

C  Es realitzen molts reunions de seguiment social.

C  Programa de prevenció de Drogues que depèn de la Mancomunitat de la zona.

C  Programa d’informació en relació a seguretat a Internet impartida pel cos dels Mossos d’Esquadra.

C  Programa Salut i Escola.

C  L’institut ha adaptat el projecte Educat 1x1.

C  Cada alumne compta amb un portàtil que fa que la feina acadèmica resulti més atractiva i interactiva.

FACTORS EXTERNS

AMENACES:

=  El nivell social, econòmic i cultural de les famílies dels alumnes podríem dir que és mig-baix, això es reflexa en algunes problemàtiques dels alumnes a l’aula ja sigui en relació als aprenentatges com a dificultats de tipus conductual i de relació amb iguals i professorat.

=  Les xarxes socials com Facebook, Twitter o el Messenger són caldo de cultiu de los problemàtiques que després es desencadenen dins el centre. Es produeix una sofisticació de l’assetjament escolar (bulling).

=   És una població molt dispersa i això provoca desafecció en els seus habitants.

=  Els nois necessiten anar en cotxe a tot arreu ja que viuen a grans distàncies.

=  No hi ha nucli urbà i sembla que la població no es sent molt arrelada.

=  Els sobtats canvis en la legislació o normativa dirigida a educació transmeten desconfiança als mateixos professionals de l’educació.

=  Les retallades econòmiques afecten ara i afectaran molt més en el futur.

=  L’atur ha fet estralls entre les famílies del centre, hi ha un percentatge molt alt que es dedicaven a la construcció, sector que es troba molt afectat en aquest moment.

OPORTUNITATS:

C  El centre es troba ubicat en una zona tranquila, prop de l’ajuntament i on no s’hi dóna ambient de bars o ambient de drogues.

C  Està davant d’un centre de primària, molts pares aprofiten per deixar els més petits a un centre i els grans a l’altre això fa que tothom es conegui.

C  Just al costat de l'institut hi ha un centre de trobada de joves que fa poc ha obert l’ajuntament on s’hi ofereixen diverses activitats als més joves.

C  Tots els serveis de l’ajuntament es posen a disposició per tal que siguin aprofitats pels professionals del centre i també pels alumnes.

C  La biblioteca municipal és a tocar del centre.

C  El pavelló d’esports és a tocar del centre.

C  El Camp de futbol és a tocar del centre.