dijous, 19 de maig del 2011

DAFO EN RELACIÓ A LA IMPLANTACIÓ DEL PLA DE TREBALL EN EL CENTRE DE PRÀCTIQUES

Primer m’agradaria fer-vos cinc cèntims del centre de pràctiques on desenvolupo el pla de treball d’aquest Pràcticum II.
El centre és un institut de secundària ubicat en una població a uns 30 quilòmetres de Barcelona i amb una població de  7.000 habitants.

A l’institut s’imparteix de primer a quart de la ESO i consta de dues línies. Quant els nois arriben a quart han de marxar a d’altres poblacions si volen continuar fent batxillerat o cicles formatius.

La meva intervenció es centra en:

  • L’adaptació de tot el material en l’àrea de matemàtiques a una alumna de 1r de la ESO amb retard mental sever.
  • Seguiment de l’adaptació d’una nena boliviana nouvinguda que s’adapta tardanament a 4t de la ESO.
  • Atenció individualitzada i reforç a un alumne amb dislèxia i un altre amb retard mental lleuger.
FACTORS INTERNS:

DEBILITATS:

=  El departament de psicopedagogia compta amb dues professionals que donada la tipologia de centre es troben sovint saturades de feina.

=  El centre no compta amb aula USEE per la qual cosa tots els alumnes assisteixen a l’aula ordinària amb la dificultat que això origina al docent per fer atenció a la diversitat.

=  És un centre petit i la ràtio de professors per alumnes és molt baixa.

=  Donades les característiques de centre petit hi ha força dificultats per fer desdoblaments amb els grups.

=  Els docents del centre presenten formes molt diferenciades a l’hora de fer front o tractar la diversitat.

=  Els alumnes de secundària no tenen el referent dels alumnes de batxillerat on emmirallar-se.

FORTALESES:

C  Es tracta d’un centre de nova creació per tan totes les infraestructures són modernes i adaptades a les necessitats d’un centre d’aquestes característiques.

C  Claustre cohesionat amb un treball basat en la cooperació i el consens.

C  Centre amb pocs alumnes, tots es coneixen és com una gran família.

C  Estreta col·laboració amb la persona professional de l’EAP.

C  Estreta col·laboració amb el serveis socials de l’ajuntament per el seguiment dels casos particulars a nivell social.

C  Es realitzen molts reunions de seguiment social.

C  Programa de prevenció de Drogues que depèn de la Mancomunitat de la zona.

C  Programa d’informació en relació a seguretat a Internet impartida pel cos dels Mossos d’Esquadra.

C  Programa Salut i Escola.

C  L’institut ha adaptat el projecte Educat 1x1.

C  Cada alumne compta amb un portàtil que fa que la feina acadèmica resulti més atractiva i interactiva.

FACTORS EXTERNS

AMENACES:

=  El nivell social, econòmic i cultural de les famílies dels alumnes podríem dir que és mig-baix, això es reflexa en algunes problemàtiques dels alumnes a l’aula ja sigui en relació als aprenentatges com a dificultats de tipus conductual i de relació amb iguals i professorat.

=  Les xarxes socials com Facebook, Twitter o el Messenger són caldo de cultiu de los problemàtiques que després es desencadenen dins el centre. Es produeix una sofisticació de l’assetjament escolar (bulling).

=   És una població molt dispersa i això provoca desafecció en els seus habitants.

=  Els nois necessiten anar en cotxe a tot arreu ja que viuen a grans distàncies.

=  No hi ha nucli urbà i sembla que la població no es sent molt arrelada.

=  Els sobtats canvis en la legislació o normativa dirigida a educació transmeten desconfiança als mateixos professionals de l’educació.

=  Les retallades econòmiques afecten ara i afectaran molt més en el futur.

=  L’atur ha fet estralls entre les famílies del centre, hi ha un percentatge molt alt que es dedicaven a la construcció, sector que es troba molt afectat en aquest moment.

OPORTUNITATS:

C  El centre es troba ubicat en una zona tranquila, prop de l’ajuntament i on no s’hi dóna ambient de bars o ambient de drogues.

C  Està davant d’un centre de primària, molts pares aprofiten per deixar els més petits a un centre i els grans a l’altre això fa que tothom es conegui.

C  Just al costat de l'institut hi ha un centre de trobada de joves que fa poc ha obert l’ajuntament on s’hi ofereixen diverses activitats als més joves.

C  Tots els serveis de l’ajuntament es posen a disposició per tal que siguin aprofitats pels professionals del centre i també pels alumnes.

C  La biblioteca municipal és a tocar del centre.

C  El pavelló d’esports és a tocar del centre.

C  El Camp de futbol és a tocar del centre.

10 comentaris:

  1. Donada la saturació de feina que descrius en el Departament d'Orientació, s'han establert criteris de prioritació d'atenció de casos , seguiment i organitzacions el més eficients possibles?

    M.Àngels Megías

    ResponElimina
  2. Pel que em va comentar la meva tutora totes les atencíons individuals les porta ella. L'altre psicopedagoga és la que es fa càrrec de l'aula oberta. Per aquest motiu tot el pes de l'atenció individualitzada i tota la burocràcia que en certs casos implica recau sobre la meva tutora. Segons em va explicar ella mateixa, les tasques els hi venen donades i no és pas decisió d'elles mateixes com organitzen la feina.

    Per altra banda sembla que la persona de l'EAP, malgrat fer bon seguiment dels casos que té oberts en alguns tràmits de tipus burocràtics no els té preparats amb la celeritat que potser requeriria, la situació.

    Potser la saturació ve més per aquí, per no tenir tot allò que es necessita a temps i aquest factor fa ralentitzar tot el procés d'atenció als alumnes.

    El ser un centre petit i amb menys professionals, des del meu punt de vista, no significa que gestinar-lo sigui més fàcil, ans al contrari, penso que un centre petit dóna menys joc a l'hora d'organitzar la feina.

    ResponElimina
  3. Hola Núria,

    Comentes que una de les debilitats del centre és que els docents del centre presenten formes molt diferenciades a l’hora de fer front o tractar la diversitat.
    Aprofitant dos fortaleses immportants que comentes, com són que sou un equip docent cohesionat i que teniu un/a professional de l'EAP amb el/la qual treballeu també de manera col·laborativa, creus que seria una bona estratègia (ofensiva o de supervivència)el fet que, aquest professional pugués fer assessorament en centre en relació a les estratègies d'atenció a la diversitat? O bé, crear un grup de treball?

    Salutacions cordials!!

    ResponElimina
  4. Hola Montse,

    sí, això que dius és el que s'hauria de fer. De fet penso que fer grups de treball és una bona eina a l'hora de treballar. Seria bó aprofitar els diferents punts de vista o les diferents manera de treballar per poder consensuar estratègies. Sovint però penso que quan enfoquem la feina ens plantegem massa objectius que després costa de gestionar. Hauriem de treballar, si es permet dir, de forma "menys ambiciosa" per poder assolir fites. El grup de treball hauria de centrar primer de tot prioritats i de les prioritats establir un pla de treball per assolir tot allò que sigui assolible. Si no el que sol passar és que ens perdem en la immensitat de les diferents situacions del dia a dia.

    ResponElimina
  5. Hola Núria G.,

    Tal i com comentes a la teva DAFO serà molt difícil que davant les retallades (amenaça) hi pugui haver una Unitat de Suport a l’Educació Especial (debilitat).

    Vaig fer el pràcticum I a una USEE d’un institut que començava a funcionar al setembre i el professorat no sabien si els hi concedirien o no tot i la necessitat de de tenir-ne una.

    És una llàstima que per les retallades ens trobem amb una manca de recursos que ens fan falta.

    ResponElimina
  6. Hola Núria G.,

    Seguint la qüestió de la Montse et volia preguntar una cosa.

    Si hi ha diferències per atendre a la diversitat (debilitat) i cooperació i consens per part del claustre (fortalesa) quines mesures es prenen al centre per a que els temes acordats i consensuats es compleixin?
    Suposo que dins aquest consens han d’haver aspectes relatius a l’atenció a la diversitat, però no ho sé segur. Ja em diràs.

    ResponElimina
  7. Hola Núria,
    tu dius en el teu anàlisi:
    El departament de psicopedagogia compta amb dues professionals que donada la tipologia de centre es troben sovint saturades de feina.
    La realitat de secundària no la domino gaire, per això pregunto:
    Aquestes dues noies treballen a temps complet a l'institut; i amés hi ha la psicopedagoga o psicopedagog de l'EAP unes hores concretes?
    Si ho he entés bé, serien tres i no donen l'abast. Només es centren en casos particulars d'alumnes? Porten també les CAD, les tutories i les relacions amb les famílies (a nivell de xerrades informatives per tota la població escolar)? Gràcies per respondre'm perquè vaig molt perduda
    fins aviat,
    lou

    ResponElimina
  8. Hola Noèlia,

    Pel que jo he pogut veure durant la meva estada la situació és la següent:

    • Des del departament de psicopedagogia fan la seva feina i no troben oposició per part ni de la direcció ni de la resta del claustre.
    • Les decisions que afecten a actuacions concretes doncs, com suposo que passa en molts centres, topen amb els diferents punts de vista o enfocaments relacionats amb l’educació.

    Amb això vull dir que malgrat ningú s’oposa a la feina del departament si que a l’hora de la veritat no tots els docents donen suport a les accions que aquest proposa.

    Bé, no se si m’he explicat, en realitat hi ha cohesió en línees generals però potser quan es tracta d’actuacions més concretes o específiques potser no hi ha tanta cohesió. És pèr això bàsicament que la psicopedagoga es converteix en l'apagafocs del centre perquè en relació a les actuacions concretes enfront la diversitat ens trobem que no hi ha prou cohesió.

    Núria Gonzále

    Seguim.

    ResponElimina
  9. Hola Lou,

    Les dues psicopedagogues del departament treballen a jornada completa i un cop per setmana ve la professional de l’EAP.

    Fan totes les funcions que tu coment4es a més de la Comissió Social, el Pla d’Orientació Educativa, Prevenció de Drogues, Salut i Escola, totes les reunions amb Serveis Socials de l’Ajuntament per casos socials...

    És un institut petit però amb cert nivell de complexitat ja que al nivell mig-baix de les famílies hem d’afegir la crisi econòmica que afecta a moltes famílies amb duresa i un alt índex de famílies amb altres dificultats que produeixen certa desestructuració que acaba afectant els nois i noies.

    Núria González

    ResponElimina
  10. PERDONEU PERÒ EN TOTS ELS CORREUS EM SURT QUE QUI HO DIU ÉS "PROJECTE ON SÓC" I AQUEST ÉS EL NOM D'UN PROJECTE QUE FAIG AMB UN NOI DEL PRÀCTICUM I NO SE CANVIAR-HO. DE FET HAURIA DE SORTIR EL COMENTARI COM A NURIAUOC. MIRO SI HO PUC ARREGLAR!!!!

    ResponElimina