Les primeres sessions i seguint les instruccions de la professora de geografia i història vaig reforçar en Jep en els temes del seu quadern per la diversitat en l’àrea de geografia i història. Estàvem en el punt de les cultures gregues i romanes, l’imperi romà i la caiguda d’aquest. En Jep es mostra en tot moment en silencia i atén les meves instruccions però no entén el que llegeix i més tenint en compte que el tema al nen li queda una mica lluny i li costa entendre el perquè del que ha d’estudiar.
En un moment donat, i extrapolant una situació del llibre de text a la nostra actualitat me’n adono que el nen no té noció d’on es troba ell dins el món, no sap situar el lloc on viu dins un mapa de la península ibèrica i no coneix la capital d’Espanya malgrat li ofereixo pistes per trobar la resposta. Tampoc sap distingir entre un país, una ciutat o un continent ni coneix el nom del mar on es banya cada estiu a la Costa Brava.
Em preocupa aquesta situació i dedueixo que no és només fruit de la seva dislèxia si no que darrera de tot això hi ha certes mancances a nivell familiar que provoquen aquest retard en coneixements bàsics i que s’assoleixen com aquell que diu passejant amb els pares pel carrer.
Decideixo treballar amb ell a nivell d’actualitat, vull d’aquesta manera aconseguir que en Jep es situï dins el món, entengui una mica com funciona el món i tingui una certa noció del lloc que ocupa físicament en el món, conegui els continents i sigui capaç de delimitar-los mínimament.
Penso que a més dels temes d’història en Jep ha de començar a entendre el seu món, el que li és més directe, el que li toca de més a prop.
Per contextualitzar els temes d'història ajuden molt les pel·lícules, les sortides , l'elaboració de maquetes i dibuixos.
ResponEliminaEn aquest cas li pots recomanar veure alguna pel·lícula sobre els romans que segur li resultarà atractiva ( p.ex. Gladiator). A partir d'aquí fer un treball relacionant escenes de la pel·lícula amb els continguts que ha d'estudiar. El tema dels mapes és bàsic , com molt bé dius,i, en Història, també és important treballar-los. Altra possibilitat és poder elaborar alguna maqueta d'alguna obra d'arquitectura romana o retallar dibuixos de com anaven vestits, dibuixar una casa....